Szczegóły projektu: Gra sensoryczna w przestrzeni miejskiej

Uniwersalna gra sensoryczna przeznaczona zarówno dla widzących jak i niewidomych. Składa się ze ścieżek wykonanych z płyt betonowych z różnymi fakturami umocowanych w podłożu wybranej przestrzeni miejskiej.

Pełny opis projektu

Gra składa się z 80 płyt betonowych o wymiarach 35 cm na 35 cm. Pole ułożone z płyt ma wymiary 280 cm na 350 cm. Na płyty naniesione są 4 rodzaje faktur w postaci guzków i listew o grubości 0,5 cm wykonanych z mieszanki żywicy chemoutwardzalnej i gruboziarnistego grysu. Po zestawieniu płyt faktury układają się w ścieżki. Gra polega na chodzeniu po ścieżkach według ustalonych zasad i wyczuwaniu danej faktury stopami. Moją propozycją zasad są np.: - przejście ścieżki według zapamiętanej drogi czyli np. trzy płyty do przodu, dwie płyty w prawo, płyta do przodu, dwie płyty w lewo...itd. - dojście do określonej płyty, wyczucie czy to odpowiednia płyta i powrót do punktu startu po tych samych płytach - chodzenie omijając jeden rodzaj faktury - poruszanie się w wymyślony sposób np. skacząc na lewej nodze itd. W grze może wziąć udział dowolna ilość osób w każdym wieku. Uczestnicy mogą sami wymyślać nowe zasady i modyfikować istniejące. Osoby bez zaburzeń wzroku powinny grać z zamkniętymi oczami. Docelowo gra ma być umieszczona na stałe w wybranym miejscu publicznym takim jak plac zabaw czy park.

Budżet projektu

Kwota łącznie: 14 800 zł

- 20 płyt MDF o wymiarach 35 cm x 35 cm = 104 zł - silikon do form odlewniczych = 51 zł - beton do odlewania faktur = 25 zł - 80 płyt betonowych 5,26 zł każda = 420 zł - nałożenie faktur chemoutwardzalnych na płyty = 11650 zł - transport materiałów = 400 zł - montaż płyt do podłoża = 300 zł - tablica informacyjna tyflograficzna (dotykowa) ze stojakiem = 1850 zł - promocja gry i ewentualnie akcja informacyjna na temat niewidomych

Harmonogram projektu

1. 5.06 – 5.07 – rozmowy z urzędem miasta o pozwolenie na umieszczenie gry w przestrzeni publicznej 2. 6.07 – 6.08 – wykonanie prototypów faktur i testowanie w środowisku niewidomych 3. 7.08 – 7.09 – wykonanie faktur i umieszczenie gry w miejscu docelowym 4. 8.09 – 1.10 – promocja gry i środowiska niewidomych

Cel projektu

Gra odpowiada na problem ograniczonego dostępu do dóbr kultury i rozrywki dla osób niewidomych. Jest zaprojektowana specjalnie z myślą o tym środowisku jednocześnie nie wykluczając pozostałych osób. Podczas gry zarówno osoby niewidome jak i widzące mogą rozwijać i ćwiczyć swój zmysł dotyku i równowagi. Ponadto osoby widzące mogą dać odpocząć zmysłowi wzroku, który w dzisiejszych czasach jest przeciążony z powodu nadmiaru bodźców, natomiast niewidomi, szczególnie dzieci dopiero uczące się funkcjonowania z dysfunkcją wzroku, mogą poznać faktury występujące na ulicy w ścieżkach dotykowych i w formie zabawy ćwiczyć poruszanie się w przestrzeni miejskiej. Gra poprzez swoją uniwersalną formę ma również na celu integrację osób z różnych środowisk i w różnym wieku, zachęcenie do aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu, a także rozwój umiejętności komunikacyjnych i kreatywności. Chciałabym także żeby gra zachęciła odbiorców bez dysfunkcji wzroku do zgłębienia wiedzy na temat funkcjonowania niewidomych i w pewien sposób promowała to środowisko.

O autorze

Maria Szolc

Jestem studentką II roku wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Te studia dają mi możliwość refleksji nad problemami społecznymi. W swoich projektach staram się poznać drugiego człowieka i podjąć próbę rozwiązania jego trudności.

Głosowanie

Liczba głosów: 9

Głosowanie zakończone. Dziękujemy!